tisdag 13 augusti 2013

Ett svar på mitt medborgarförslag :)

Först ut att svara var Fredrik Molin, Sverigedemokraterna:
"Hej!
Rent spontant skulle iaf jag rösta för det om det är en lönsam affär eller att fördelarna med det du säger om att rena jorden uppväger en +-noll kalkyl med alternativkostnaderna i beaktande. Kräver kanske en viss skala på verksamheten.
Personligen är jag dock, i enlighet med EU-direktivet (!), lite emot att jordbruksmark av bra kvalite används till odling av energigrödor i Sverige idag. Varje markägare kan dock använda sin mark till vad man vill men då skall ingen subventionering ske, på något sätt, och det sker ju även genom olönsam subventionering av andra energislag som fördyrar elpris och råvaror till förbränning. Men det är ju inte en fråga för kommunen som skall arbeta inom givet system.
Vet inte om det kräver någon gödning, men det kanske blir ett kretslopp då eller?
Med vänlig hälsning
Fredrik".

Jag bör skriva med i förslaget att det inte behövs någon gödsling. Påpeka att det ska odlas på ÖDETOMTER eller liknande. Hans fråga om kretslopp är intressant så jag bör kanske skriva till att Salixen behöver sol och regn inget annat. OM kommunen kan tänka sej köra dit lite löv på hösten så blir inte jorden sämre av det, men det kan ses som en kostnad och sådana vill jag undvika. Jag håller med Molin i hans personliga reflektion att vi behöver vår jordbruksmark till livsmedelproduktion, att vi som nu importerar över 60% av vår mat tycker jag är vansinne. Dock tror jag att vi är lite oense om subventioner. Stockholmarna kan gott börja betala för arbetskraft, malm, skog och energi som vi "lantisar" förser dom med J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar